Solex


Wetenswaardigheden:
 
  • De Solex werd al in 1946 in Frankrijk gemaakt.
 
  • In 1948 kreeg Stokvis de licentie om de Solex in Nederland te produceren.  
 
  • De Nederlandse Solex werd gemaakt door de firma Van der Heem. Het eerste model (Zwanenhals) had een ronde framebuis van stuur naar trappers en zadel. 
 
  • Daarop volgde in 1957 het model “Koffertje”, genoemd naar het gereedschapsbakje vlak boven de trapas. 
 
  • Begin zestiger jaren werd de OTO ontwikkeld. Een model met automatische koppeling, te herkennen aan de bagagedrager met gereedschapsrol. 
 
  • Bij SolexVerhuurRooi wordt alleen op dit type (OTO)  puur Hollandse Solexen gereden. Zij geven volgens kenners het echte Solexgevoel.
 
  • De Nederlandse fabricage van Solex werd  in juli 1967 stopgezet. In 1988 hield ook de Franse productie op.
 
  • In 1993 kreeg de Solex toch weer een nieuw leven. De brommer werd weer in productie genomen in Hongarije en China.
 
  • In 2005 blaast Mopex de Solex nogmaals nieuw leven in door de productie van de Black ’n Roll. De allernieuwste ontwikkeling is de geruisloze electro Solex de zgn. e-Solex. 

  • De snelheid van de solex ligt rond 25/30 km. p.u. Vanaf jan. 2023 is het dragen van een goedgekeurde helm verplicht.