In 1948 kreeg Stokvis de licentie om de Solex in Nederland te produceren.
De Nederlandse Solex werd gemaakt door de firma Van der Heem. Het eerste model (Zwanenhals) had een ronde framebuis van stuur naar trappers en zadel.
Daarop volgde in 1957 het model “Koffertje”, genoemd naar het gereedschapsbakje vlak boven de trapas.
Begin zestiger jaren werd de OTO ontwikkeld. Een model met automatischekoppeling, te herkennen aan de bagagedrager met gereedschapsrol.
Bij SolexVerhuurRooi wordt alleen op dit type (OTO) puur Hollandse Solexen gereden. Zij geven volgens kenners het echte Solexgevoel.
De Nederlandse fabricage van Solex werd in juli 1967 stopgezet. In 1988 hield ook de Franse productie op.
In 1993 kreeg de Solex toch weer een nieuw leven. De brommer werd weer in productie genomen in Hongarije en China.
In 2005 blaast Mopex de Solex nogmaals nieuw leven in door de productie van de Black ’n Roll. De allernieuwste ontwikkeling is de geruisloze electro Solex de zgn. e-Solex.
De snelheid van de solex ligt rond 25/30 km. p.u. Vanaf jan. 2023 is het dragen van een goedgekeurde helm verplicht.